Výuka českého jazyka na druhém stupni je postavena na metodách, které rozvíjejí u žáků schopnost kritického myšlení, aktivního čtení a argumentace. V rámci výuky se žáci seznamují nejen s tradičními literárními žánry a historickými epochami, ale především s praktickými dovednostmi, které jim pomáhají porozumět textu a aplikovat získané znalosti v každodenním životě.

Výuka českého jazyka využívá metody RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení), které žákům umožňují rozvíjet jejich schopnost analyzovat texty, hledat v nich skrytý význam a hodnotit různé názory. Kritické myšlení se prohlubuje i v diskuzích, kde je kladen důraz na argumentaci. Každý názor je vítán, pokud je dobře podložený, což žákům pomáhá rozvíjet jejich komunikační a vyjadřovací dovednosti.

Jedním z klíčových prvků výuky je práce s aktuálními knihami, které jsou pro žáky atraktivní a odpovídají jejich zájmům. Díky laskavému přístupu vedení školy, které podporuje doplňování školní knihovny o novinky, mají žáci možnost se seznamovat s moderní literaturou. Během března, v rámci Měsíce knihy, žáci plní čtenářské výzvy a seznamují se s netradičními literárními žánry, což obohacuje jejich literární rozhled. Kromě čtení knih se žáci vzájemně sdílejí tipy na zajímavé tituly, což podporuje jejich čtenářskou vášeň.

V rámci výuky českého jazyka se žáci stále více seznamují s digitálními nástroji, které jim pomáhají při vytváření projektů, prezentací a zpracování informací online. Učí se efektivně pracovat s textovými editory, vyhledávat materiály a prezentovat své nápady pomocí moderních digitálních technologií. Tímto způsobem se nejen zlepšují jejich literární a komunikační dovednosti, ale také si rozvíjejí nezbytné digitální kompetence pro budoucí profesní život.

Ve výuce je kladen velký důraz na rozvoj samostatnosti. Žáci se učí pracovat s informacemi, tvoří si portfolia, ve kterých mohou sledovat svůj pokrok a reflektovat to, co jim jde a co by ještě měli zlepšit. Tímto způsobem se učí nést zodpovědnost za svou práci a sledovat svůj vlastní rozvoj. Tento proces je doprovázen pravidelným hodnocením mezi žáky, kteří se navzájem podporují a hodnotí svůj pokrok i nedostatky. Vzájemné hodnocení a diskuse přispívají k posílení týmové spolupráce a kritického pohledu na vlastní práci.